Instytut przywiązuje dużą wagę do różnych form współpracy z przemysłem. W rezultacie badań naukowych w Instytucie opracowano szeroki wachlarz nowoczesnych technologii, znaczną ilość oryginalnych urządzeń pomiarowych i diagnostycznych - tak inżynierskich jak i medycznych oraz pewną liczbę nowatorskich programów komputerowych. Wśród swych partnerów przemysłowych możemy wymienić wiele polskich i zagranicznych firm o światowej renomie, np.:  Zakłady Azotowe "Puławy" S.A., Snecma Moteurs,  Usinor Sollac-Florange. Ferroperm, United States Steel Corporation, Pratt&Whitney Canada, PKN Orlen S.A., WSK "PZL Świdnik" S.A., Echo-Son S.A., Sonomed sp. z o.o., WSK "PZL Rzeszów" S.A., General Motors Manufacturing Poland sp. z o.o., KGHM Ecoren S.A., EADS, FIAT S.p.A., TRW Engine Components (Langfang) Co., Ford (Niemcy)  i inne. Przejawem współpracy z europejskimi ośrodkami naukowo-badawczymi jest realizacja wielu projektów badawczych w ramach programów UE. Jednym z wiodących projektów 6PR była sieć Doskonałości: Nowoczesne Materiały Wieloskładnikowe o Podwyższonej Trwałości i Niezawodności (KMM-NoE), koordynowana przez IPPT PAN. Jej kontynuacją jest Europejski Instytut Wirtualny KMM-VIN AISBL, będący przykładem międzynarodowego oddziaływania IPPT PAN.


Współpraca z przemysłem - przykłady i oferta

WSPÓŁPRACA IPPT PAN Z PRZEMYSŁEM
Instytut Podstawowych Problemów Techniki PAN prowadzi prace badawcze w szeregu dziedzinach mających bezpośredni związek z potrzebami gospodarki, w szczególności:

  • eksperymentalna mechanika materiałów i konstrukcji,
  • metody komputerowe w mechanice,
  • akustoelektronika oraz zastosowania ultradźwięków w medycynie.
  • fizyka i termodynamika ośrodków ciągłych,
  • fizyka plazmy,
  • mechanika płynów,
  • oddziaływanie promienia laserowego z powierzchnią metalu,
  • nanofotonika,
  • inżynieria materiałowa

Oprócz prac badawczych o charakterze poznawczym, IPPT PAN wykonuje także badania o charakterze aplikacyjnym, mające konkretne zastosowania w różnych sektorach gospodarki, w szczególności:

  1. MEDYCYNA

    Przykłady projektów:

    • Wdrożenie przetwarzania cyfrowego i nowych algorytmów diagnostycznych w przezczaszkowym badaniu dopplerowskim; Kierownik Projektu: prof. dr hab. inż. Andrzej Nowicki,
    • Zastosowanie elektroprzędzonych nanowłókien jako opatrunków aktywnych w zapobieganiu pourazowym zmianom w tkance mózgowej; Kierownik Projektu: prof. dr hab. Tomasz Kowalewski,
    • Ultrasonograficzne obrazowanie tłumienia-nowe narzędzie diagnostyki sonograficznej; Kierownik Projektu: Jerzy Litniewski,
    • Optymalizacja warunków nagrzewania tkanek za pomocą zogniskowanych impulsowych fal ultradźwiękowych; Kierownik Projektu: dr hab. inż. Tamara Kujawska,
    • Wyznaczanie parametrów skóry ludzkiej in vivo za pomocą ultradźwięków wysokiej częstotliwości; Kierownik Projektu: mgr inż. Hanna Piotrkowska,
    • Nieinwazyjny pomiar parametrów biologicznych niezbędnych dla implantowanej protezy serca; Kierownik Projektu: prof. dr hab. inż. Andrzej Nowicki,
    • Zdalne wykrywanie i identyfikacja skażeń biologicznych z wykorzystaniem zaawansowanych metod optoelektronicznych; Kierownik Projektu: prof. dr hab. Tomasz Kowalewski,
    • Diagnostyczna aparatura ultradźwiękowa - nowe metody badania i obrazowania struktury tkankowej narządów człowieka, Narodowa Strategia Spójności, Program Operacyjny Innowacyjna Gospodarka Jedyny wykonawca prof. dr hab. inż. Andrzej Nowicki

    Oferta:

    • metody i technologie ultrasonograficzne dla potrzeb medycyny
    • nowoczesne technologie wytwarzania nanowłókien dla potrzeb medycyny
    • identyfikacja skażeń biologicznych
    • metody i technologie diagnostyki opartej na badaniu dopplerowskim
  2. TRANSPORT

    Przykłady projektów:

    • Ograniczanie falistego zużycia szyn układu pojazd-tor w łukach z uwzględnieniem dynamiki kontaktu koło/szyna; Kierownik Projektu: prof. dr hab. inż. Roman Bogacz,
    • Dynamika układu pojazd-droga (pojazd szynowy -tor, samolot -nawierzchnia płytowa)z uwzględnieniem naprężeń własnych w kołach kolejowych, szynach i płytach; Kierownik Projektu: prof. dr hab. inż. Roman Bogacz,
    • Systemy projektowania i wytwarzania elementów motoryzacyjnych w oparciu o lekkie stopy aluminium’ projekt finansowany przez Komisję Europejską; Uczestnik konsorcjum prof. dr hab. Zbigniew Kowalewski
    • Bezzałogowy pojazd do wykonywania zadań specjalnych w strefach zagrożenia: Kierownik Projektu: prof. dr hab. inż. Adam Borkowski
    • Aktywne sterowanie za pomocą sprzęgieł magneto-reologicznych elektromechanicznych: Kierownik Projektu:
    • Dynamiczne oddziaływania pojazdów szynowych na otoczenie; Kierownik Projektu: dr inż. Robert Konowrocki
    • Opracowanie i wdrożenie zintegrowanego systemu projektowania i technologii wytwarzania instalacji rurowych turbinowych silników lotniczych; Kierownik Projektu: prof. dr hab. inż. Krzysztof Wiśniewski
    • Mikro i nanokrystaliczne tworzywa gradientowe w zastosowaniach transportowych, Projekt finansowany przez Komisję Europejską, Uczestnik konsorcjum :: dr hab. inż. Michał Basista,
    • Nowoczesne Technologie Materiałowe stosowane w przemyśle lotniczym, Narodowa Strategia Spójności, Program Operacyjny Innowacyjna Gospodarka Uczestnik konsorcjum prof. dr hab. inż. Jan Holnicki-Szulc
    • Kompozyty i Nanokompozyty Ceramiczno-Metalowe dla Przemysłu Lotniczego i Samochodowego, Narodowa Strategia Spójności, Program Operacyjny Innowacyjna Gospodarka Koordynator dr hab. inż. Michał Basista

    Oferta:

  3. ELEKTROTECHNIKA I ODNAWIALNE ŹRÓDŁA ENERGII

    Przykłady projektów:

    • Opracowanie podstaw metody ilościowej oceny stopnia zniszczenia zmęczeniowego materiałów dla energetyki z zastosowaniem metody prądów wirowych; Kierownik Projektu: dr inż. Dominik Kukla
    • Adaptacyjna absorpcja obciążeń od ekstremalnych podmuchów wiatru w turbinach wiatrowych”, Kierownik Projektu: dr hab. inż. Janusz Rzędziński
    • Inteligentne technologie dla bezpiecznego transportu; Kierownik Projektu: prof. dr hab. inż. Jan Holnicki-Szulc
    • Zaawansowane ekonomiczne systemy bezpieczeństwa przeznaczone do infrastruktury drogowej; Kierownik Projektu: prof. dr hab. inż. Jan Holnicki-Szulc
    • Zintegrowane projektowanie elektrowni wiatrowych; Kierownik Projektu: prof. dr hab. inż. Jan Holnicki-Szulc
    • Nowoczesne, zawierające grafen kompozyty na bazie miedzi i srebra przeznaczone dla przemysłu energetycznego i elektronicznego; Kierownik Projektu: dr hab. Katarzyna Pietrzak (w przygotowaniu)
    • Opracowanie koncepcji młyna wysoko-efektywnego (WE) wraz z określeniem możliwości jego zastosowania w KGHM Polska Miedź S.A.” Kierownik Projektu: Tomasz Szolc (w przygotowaniu)

    Oferta:

  4. BUDOWNICTWO

    Przykłady projektów:

    • Betony na cementach z popiołem lotnym z kotłów fluidalnych; Kierownik Projektu: dr hab. inż. Andrzej Brandt
    • Innowacyjne spoiwa cementowe i betony z wykorzystaniem popiołu lotnego wapiennego, Narodowa Strategia Spójności, Program Operacyjny Innowacyjna Gospodarka Uczestnik konsorcjum dr hab. inż. Michał A. Glinicki
    • Ochrona budynków metodą adaptacyjnego tłumienia drgań wywołanych pojazdami szynowymi z wykorzystaniem materiałów inteligentnych; Kierownik Projektu: dr inż. Bartłomiej Dyniewicz

    Oferta:

  5. INNE

    Przykłady projektów:

    • Foresight Technologiczny Przemysłu 2030, Uczestnik konsorcjum dr Jacek Kuciński
    • Foresight „Kadr Nowoczesnej Gospodarki”, Koordynator: dr Jacek Kuciński, Kierownik Projektu prof. W. Nowacki
    • Narodowy Program Foresight „POLSKA 2020”, Koordynator dr Jacek Kuciński, Kierownik Projektu prof. W. Nowacki
    • Foresight "Scenariusze Rozwoju Technologii Nowoczesnych Materiałów Metalicznych, Ceramicznych i Kompozytowych" FOREMAT, Koordynator prof. dr hab. W. Łojkowski, dr J. Kuciński, Kierownik Projektu prof. W. Nowacki

    Oferta:

    • Opracowywanie analiz i studiów z zakresu nowoczesnych technologii

Osoba kontaktowa w zakresie współpracy IPPT PAN z przemysłem:
Dr Jacek Kuciński, Kierownik Centrum Komercjalizacji Wyników Prac Badawczych i Transferu Technologii
Tel.: 502-572-901, Mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.