Instytut Podstawowych Problemów Techniki
Polskiej Akademii Nauk

Partnerzy

I. Ostrowski


Ostatnie publikacje
1.  Ostrowski I., Majek K., Adamek A., Musialik P., Będkowski J., Masłowski A., Mobilny system tworzenia przestrzennej dokumentacji semantycznej, POMIARY AUTOMATYKA KONTROLA, ISSN: 0032-4140, Vol.58, No.12, pp.1117-1120, 2012

Streszczenie:
W artykule przedstawiono mobilny system tworzenia przestrzennej dokumentacji semantycznej. Zaproponowano nową metodę filtracji oraz rejestracji danych wykorzystującą obliczenia równoległe (NVIDIA FERMI). Opracowany system informatyczny umożliwia gromadzenie danych przestrzennych z wykorzystaniem geodezyjnego systemu pomiarowego 3D oraz pozwala na etykietowanie obiektów. Tworzona mapa semantyczna jest dostępna z poziomu dowolnego urządzenia mobilnego (laptop, smartphone, tablet).

Słowa kluczowe:
mapa semantyczna, przestrzenna dokumentacja semantyczna, skanowanie laserowe, chmura punktów, obliczenia równoległe, wizualizacja

Afiliacje autorów:
Ostrowski I. - inna afiliacja
Majek K. - Institute of Mathematical Machines (PL)
Adamek A. - Politechnika Warszawska (PL)
Musialik P. - Institute of Mathematical Machines (PL)
Będkowski J. - inna afiliacja
Masłowski A. - Politechnika Warszawska (PL)
7p.

Prace konferencyjne
1.  Gonçalves R., Baptista R., Coelho A., Matos A., Vaz de Carvalho C., Będkowski J., Musialik P., Ostrowski I., Majek K., A game for robot operation training in Search and Rescue missions, REV2014, 11th International Conference on Remote Engineering and Virtual Instrumentation, 2014-02-26/02-28, Porto (PT), pp.262-267, 2014

Streszczenie:
Search and rescue (SAR) teams often face several complex and dangeroustasks, witch could be aided by unmanned robotic vehicles (UV). UV agents can potentially be used to decrease the risk in the loss of lives both of the rescuers and victims and aid in the search and transportation and survivors and in the removal of debris in a catastrophe scenario. Depending on the nature of a catastrophe and its geographical location, there are potentially three types of UV contemplates, their operators need prior training and certification. To train and certify the operators a tool (serious game) is under development. In this paper we will make an overview about our approach in its development. This game uses a typical client-server architecture where all client agents (virtual UVs and operator client interfaces) share the same immersive virtual environment which is generated through the merging of GIS data and a semantic model extracted from 3D lase data. There will be several types of scenarios suitable to several types of catastrophe situations.Each of these scenarios has its own mission plan for the trainees to follow. The game will also provide an interface for mission planning so that each mission plan will be carefully designed to accurately correspond to a matrix of skills. This matrix lists a set of common skills in various different UV operational case studies which will allow the certification of operators.

Afiliacje autorów:
Gonçalves R. - University of Porto (PT)
Baptista R. - INESC/USIG (PT)
Coelho A. - University of Porto (PT)
Matos A. - University of Porto (PT)
Vaz de Carvalho C. - Polytechnic of Porto (PT)
Będkowski J. - inna afiliacja
Musialik P. - Institute of Mathematical Machines (PL)
Ostrowski I. - inna afiliacja
Majek K. - Institute of Mathematical Machines (PL)
10p.

Kategoria A Plus

IPPT PAN

logo ippt            ul. Pawińskiego 5B, 02-106 Warszawa
  +48 22 826 12 81 (centrala)
  +48 22 826 98 15
 

Znajdź nas

mapka
© Instytut Podstawowych Problemów Techniki Polskiej Akademii Nauk 2024