Instytut Podstawowych Problemów Techniki
Polskiej Akademii Nauk

Strona główna




Podziel się artykułem:

Działalnością konsultingową i szkoleniowo-edukacyjną w IPPT PAN mającą na celu pogłębienie krajowej i międzynarodowej współpracy badawczej oraz gospodarczej zajmuje się CENTRUM PROGRAMÓW BADAWCZYCH UNII EUROPEJSKIEJ.

Zapraszamy do zapoznania się z działalnością Centrum na stronie www.

Niezależnie od oferty Centrum, IPPT PAN poleca nową publikację współautorstwa dr Zygmunta Krasińskiego. Jest to podręcznik The Emerald Handbook of Research Management and Administration Around the World - z rozdziałem poświęconym Polsce.

The Emerald Handbook of Research Management and Administration Around the World[1] to najbardziej wszechstronny podręcznik poświęcony tematyce zarządzania i administracji badaniami na świecie, przygotowany przez międzynarodowy zespół autorów. 127 ekspertów przekazało swoje obserwacje na temat rozwoju profesji menadżerów i administratorów badań (RMA) w ponad 50 krajach reprezentujących 7 regionów: Afryka, Ameryka Północna, Ameryka Południowa, Azja, Australia, Europa Wschodnia, Europa Zachodnia i Bliski Wschód.

Podręcznik został opublikowany przez wydawnictwo Emerald Publishing Ltd. i w wersji elektronicznej jest bezpłatnie dostępny.

Pomimo rosnącego zainteresowania profesją RMA i rozwoju obszaru zarządzania badaniami, do tej pory nie zbadano tematyki zarządzania i administracji badaniami na świecie w sposób porównawczy. Podręcznik prezentuje informacje zebrane w ujęciu międzyregionalnym i międzykulturowym i przedstawia obraz środowiska pracy ekspertów, którzy aktywnie angażują się we wsparcie zarządzania badaniami, jako menadżerowie i administratorzy badań w różnych dyscyplinach badawczych. Książka dostarcza podstawowej wiedzy dla studentów i ekspertów rozważających rozwój kariery zawodowej w tej dziedzinie oraz służy jako materiał referencyjny dla decydentów i środowiska badań i innowacji. Omówienie globalnych trendów oraz prezentacja analiz i obserwacji z poszczególnych regionów i krajów służy budowaniu świadomości i rozwojowi profesji RMA na całym świecie.

 

Zarządzanie i administracja badaniami w Polsce

Rozdział podręcznika poświęcony Polsce został napisany przez dr Zygmunta Krasińskiego (Instytut Podstawowych Problemów Techniki Polskiej Akademii Nauk) i dr Cypriana Tomasika (Instytut Genetyki i Biotechnologii Zwierząt Polskiej Akademii Nauk) – doświadczonych menadżerów badań, od wielu lat współpracujących z Krajową Radą Koordynatorów Projektów Badawczych UE (KRAB) oraz European Association of Research Managers and Administrators (EARMA).

W rozdziale przedstawiono kamienie milowe i okoliczności, które doprowadziły do ewolucji zawodu menedżera i administracji badaniami naukowymi w Polsce. Historia RMA sięga około 20 lat, a rokiem przełomowym był rok 2007, kiedy powołano Krajową Radę Koordynatorów Projektów Badawczych (KRAB) i odbyła się na Uniwersytecie Warszawskim Konferencja EARMA. Obecnie polska społeczność RMA jest rozproszona po uczelniach, instytutach naukowo-badawczych i przedsiębiorstwach.  RMA to ta część kadry administracyjnej, która wspiera zespoły badawcze w pozyskiwaniu, realizacji i rozliczaniu projektów. RMA często stanowią „niewidzialną”, ale niezbędną do realizacji projektów badawczych grupę ekspertów. RMA są zatrudnieni w biurach wsparcia badań, biurach współpracy międzynarodowej, czy biurach wsparcia pionów naukowych lub tzw. welcome offices. Pod pewnymi względami RMA nadal można uznać za zawód słabo rozpoznawalny w kraju. RMA skupiają się głównie wokół KRAB, działań związanych z zarządzaniem projektami badawczymi realizowanymi przez International Project Management Association (IPMA) Polska, a także w innych stowarzyszeniach i nowych sieciach współpracy np. uczelni technicznych, czy instytutów naukowych Polskiej Akademii Nauk. W Polsce nie ma jeszcze dostępnych dedykowanych programów certyfikacji RMA, jednak z biegiem lat wsparcie dla RMA w systemie szkolnictwa wyższego i poza nim stale staje się silniejsze i bardziej powszechne.

Zachęcamy do lektury.

 

[1] Kerridge, S., Poli, S. and Yang-Yoshihara, M. (Ed.) (2023), The Emerald Handbook of Research Management and Administration Around the World, Emerald Publishing Limited, Leeds

EXHIBITION OF THE PRIVATE LIBRARY RESOURCES OF PROFESSOR ELMAR ZEITLER: CIMELIA AND A COLLECTION OF HISTORICAL AND CONTEMPORARY SCIENTIFIC MONOGRAPHS

The Library of the Institute of Fundamental Technological Research of the Polish Academy of Sciences (IPPT PAN) organized an exhibition of scientific collections originating from the private library of Professor Elmar Zeitler (1927 - 2020), a distinguished German physicist.

The book resources were donated to the IPPT PAN Library by the widow of the Professor, Mrs. Li Zeitler. On February 16, 2024, the exhibition was graced by the presence of Professor’s son, Mr. Hans Zeitler. The IPPT PAN Library received several valuable cimelia and a substantial collection of historical and contemporary scientific monographs. Browsing through the monographs collection, visitors can acquaint themselves with outstanding scientific works in the field of theoretical and experimental physics, as well as applied mathematics. The Professor's private collections presented at the exhibition include both historical prints from the 1930s and 1940s and the latest publications from prominent publishers. The exhibition opened on May 10, 2022, and will run until March 10, 2024. The exhibition can be visited on weekdays from 8 AM untill 4.PM.

pdfProf. Elmar Zeitler - nota biograficzna  /  Biography of Prof. Elmar Zeitler

 

WYSTAWA ZBIORÓW Z PRYWATNEJ BIBLIOTEKI PROFESORA ELMARA ZEITLERA: CYMELIA ORAZ KOLEKCJA MONOGRAFII NAUKOWYCH HISTORYCZNYCH I WSPÓŁCZESNYCH

Biblioteka IPPT PAN zorganizowała wystawę zbiorów naukowych pochodzących z prywatnej biblioteki Profesora Elmara Zeitlera (1927 - 2020), wybitnego fizyka niemieckiego.

Zbiory zostały przekazane Bibliotece Instytutu przez wdowę po zmarłym Profesorze, Panią Li Zeitler. W dniu 16 lutego 2024 r. wystawę uświetnił swoją obecnością syn zmarłego Profesora, Pan Hans Zeitler. Biblioteka IPPT PAN otrzymała w darze kilka cennych cymeliów oraz pokaźną kolekcję monografii naukowych historycznych i współczesnych. Przeglądając kolekcję monografii, podarowaną Bibliotece, można zapoznać się z wybitnymi pracami naukowymi z zakresu fizyki teoretycznej i eksperymentalnej oraz z obszaru matematyki stosowanej. Zaprezentowane zbiory obejmują zarówno druki historyczne, z lat 30-tych i 40-tych XX wieku, jak i nowości renomowanych wydawnictw. Otwarcie wystawy nastąpiło w dniu 10 maja 2022 r. Wystawa potrwa do dnia 10 marca 2024 r. Do obejrzenia wystawy zapraszamy codziennie od poniedziałku do piątku w godzinach 8.00-16.00.  

 

Działania w IPPT PAN

Wsparciem rozwoju kariery w Instytucie zajmuje się Magdalena Chomicka, pełnomocniczka Dyrektora ds. rozwoju kariery naukowej. Zaplanowane są następujące działania:

  • konsultacje indywidualne,
  • szkolenia i warsztaty.

Podczas konsultacji indywidualnych doktoranci i doktorantki będą mogli porozmawiać na temat swojej ścieżki kariery, zidentyfikować swoje mocne i słabe strony oraz uzyskać informacje nt. możliwości dalszego rozwoju. Możliwa będzie również uzyskanie informacji na temat możliwości kontynuacji pracy naukowej i realizacji staży podoktorskich w Polsce i za granicą.

Szkolenia i warsztaty dotyczyć będą takich zagadnień jak tworzenie indywidualnych planów rozwoju, narzędzi wspomagających rozwój kariery, pisania wniosków na granty indywidualne, poszukiwanie możliwości finansowania badań, itp.

Kontakt ws. konsultacji w IPPT PAN:

Magdalena Chomicka
e-mail:
telefon: (+48) 22 826 12 81 wewn. 102

tel. kom. (+48) 538 133 289
pokój: 612

 

Działania we współpracy IPPT PAN i Politechnika Warszawska

IPPT PAN I Politechnika Warszawska w ramach porozumienia o współpracy zapraszają doktorantów IPPT PAN do wzięcia udziału w procesach wspierających rozwój zawodowy*.

Zapraszamy Państwa na indywidualne spotkania z doradcami zawodowymi i coachami z Biura Karier Politechniki Warszawskiej, których tematyka dotyczyć może m.in:

  • planowania dalszego rozwoju zawodowego;
  • pogłębiania samoświadomości w obszarze komunikacji interpersonalnej, mocnych stron i współpracy w zespole;
  • budowania dobrostanu osobistego (zgodność z wartościami, radzenie sobie ze stresem, prewencja wypalenia zawodowego);
  • diagnozy odporności psychicznej na podstawie testu MTQ48.

Na pierwszym spotkaniu omawiane będą oczekiwania i potrzeby oraz ramy współpracy.

W celu ustalenia terminu spotkania prosimy o kontakt pod numerem 22 234 63 67 lub pod adresem

Spotkania realizowane online lub offline. Liczba miejsc ograniczona – decyduje kolejność zgłoszeń.

* Procesy rozwojowe realizowane są w ramach strategii „Human Resources Strategy for Researchers – HRS4R

 

logo

Komisje stałe:

Rzecznik Dyscyplinarny - prof. dr hab. inż. Michał Basista

Komisje ds. Przewodów Doktorskich publikowane są w ogłoszeniach dotyczących doktoratów

Kategoria A Plus

IPPT PAN

logo ippt            ul. Pawińskiego 5B, 02-106 Warszawa
  +48 22 826 12 81 (centrala)
  +48 22 826 98 15
 

Znajdź nas

mapka
© Instytut Podstawowych Problemów Techniki Polskiej Akademii Nauk 2024